O TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ

 

Joanna Głowacka Psycholog1

Dlaczego Psychoterapia Poznawczo-Behawioralna?

 

  • Opiera się na rzetelnych badaniach naukowych.

Stosuje techniki i procedury wywodzące się z najnowszych badań jak i odwiecznej tradycji intelektualnej (np. konceptualizacje, tabele, diagramy, modele, eksperymenty behawioralne testujące hipotezy, dialog sokratejski, ?).

  • Oszczędza czas i pieniądze.

Leczenie odbywa się nie tylko w trakcie sesji, ale głównie między sesjami, dzięki zaplanowanej wspólnie z pacjentem pracy własnej. Każda godzina pracy pacjenta między sesjami to oszczędność środków. Jest to powód, dla którego w wielu krajach na świecie fundusze zdrowia wybierają tę metodę jako metodę z wyboru refundowaną w społecznej służbie zdrowia.

  • Cel terapii uzgadniany jest wspólnie z pacjentem.

Celem jest podniesienie jakości życia pacjenta. Zmianie podlega tylko to, co niepożądane, co stanowi problem dla pacjenta w jego funkcjonowaniu psychospołecznym. Zakładamy, że pacjent jest znawcą samego siebie i najlepiej wie, co dla niego dobre ? my pomagamy w odkryciu tego. Interesuje nas nie przyczyna konkretnych zachowań lecz ich powód. W tym podejściu, terapeuta to nie groźny, wyniosły guru lecz przyjazny, empatyczny, służący kompetentnym wsparciem specjalista.

 

Jej skuteczność udowodniona jest naukowo. Jako psychologiczna metoda leczenia zaburzeń psychicznych i problemów emocjonalnych zakłada stosowanie standardów oceniania skuteczności podobnych do standardów stosowanych w medycynie, czyli objawy ? diagnoza ? leczenie ? ocena skutków.

 

 

Ujmijmy to tak: gdybyśmy mieli zakupić akcje jakiegoś systemu psychoterapii,
to w przypadku terapii poznawczej byłaby to inwestycja bezpieczna,
gwarantująca tendencje wzrostową przez następne pięć lat.

 Na podstawie: Prochaska i Norcross (2003),
Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna.